.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فروش محصولات؛ دغدغه اصلی کشاورزان مازندرانی
یاسر معافی _ خبرنگار
فروش محصولات؛ دغدغه اصلی کشاورزان مازندرانی

اشاره:
یکی از مهمترین ارکان رشد اقتصادی کشورها توجه به بحث تولید می باشد.امروزه نگاه به امر تولید تا بدانجا گسترده شده که دولت ها برنامه های جامعی را برای این امر طراحی کرده و سعی در بالا بردن تولیدات خود با استفاده از ابزارمختلف و مولفه های گوناگون دارند.

با مرور و تحقیقی از وضعیت کشاورزی استان و نشستن پای صحبت کشاورزان زحمتکش مازندرانی در می یابیم که کشاورزان ما از لحظه کاشت تا فروش محصول با دغدغه های فراوانی روبرو بوده و در بیم و ناامیدی به سر می برند.

امروزه گرفتاری هایی از قبیل کم آبی، قیمت پایین، کمبود و تقلب نهاده های کشاورزی، خطرات طبیعی، حضور دلالان و واسطه ها، نبود بازار مناسب، عدم حمایت صحیح دستگاههای متولی از کشاورزی و... مواردی است که نمی توان آنرا انکار کرد.

این مشکلات همواره پیش روی کشاورزی مازندران بوده و لیکن تمهیدات لازم برای ریشه کن شدن این مشکلات بسیار کم دیده شده است.

نگاهی به روند توسعه باغات در استان مازندران و چشم هم چشمی بدون مطالعه در ترویج یک نوع محصول و عرضه یکباره آنها در بازار و اشباع محصولات و قیمت خرید پایین توسط دلالان و عرضه آن با سود چند برابر به مصرف کنندگان آفتی بزرگی است که کشاورزی استان به جد با آن روبروست.

از طرفی معضلات و گرفتاری های محصول استراتژیک برنج همواره برای کشاورزان وجود داشته و علیرغم جلسات مختلف هنوز هم مشکلات این حوزه براحتی قابل مشاهده است.دیدن انواع برنج خارجی در شهرها و حتی روستاهای مازندران و قیمت پایین آنها در قبال برنج تولید داخل،همچنین قیمت نامناسب خرید برنج داخلی در قیاس با هزینه های مترتبه و حضور دلالان و واسطه ها در زمان خرید و عرضه آن با قیمت بالا در ایام دیگر جای نگرانی بسیار زیاد دارد.

این مهم سبب شد تا گفتگوی با برخی از کشاورزانی که محصول مرکبات روی دستشان مانده داشته باشیم.

رحمانی که کشاورز منطقه گهرباران ساری است در این باره گفت: کشاورزان شهرستان میاندرود بخش گهرباران زمین های مناطق خود را تبدیل به باغات برای منبع زندگی خود کردند.

این کشاورز بیان داشت: بسیاری از کشاورزان در موقع داشت و برداشت محصولات خود مشکل دارند و هزینه تعرفه ها  و دستمزدها کارگری چند برابر شده است.

وی تصریح کرد: دلالان محصول کشاورزان را با قیمت مفت در زمان برداشت خریداری می کنند و با قیمت چند برابر در بازارها به فروش می رسانند.

رحمانی با اعلام اینکه در حال حاضر کشاورزان این منطقه محصول مرکبات خود به دلیل عدم خرید، در زمین ها دفن و در رودخانه ها رها می کنند، خاطرنشان کرد: حدود 20 هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان میاندورود با مشکل خرید محصولات مواجه هستند.

وی افزود: مسئولان باید دغدغه های قشر شریف و پرتلاش کشاورزان مازندرانی را کم و در مسیر آبادانی هر چه بیشتر استان تلاش کنند.

همچنین تعدادی از کشاورزان بخش داربکلاء، خزرآباد ساری و بخش گهرباران در گفتگو با خبرنگار ما دغدغه های اصلی خودشان را عدم خرید محصولات به ویژه مرکبات در این فصل بیان کردند و خواستار رسیدگی و توجه مسئولان مرتبط در این بخش شدند.


* اتحادیه کشاورزی در شهرستان میاندورود تشکیل می شود

فرماندار میاندورود نیز در گفتگو با خبرنگار ما  با اشاره به اینکه تشکیل اتحادیه کشاورزی در شهرستان میاندورود در حمایت از کشاورزان و باغداران مراحل ابتدایی خود را طی می کند، گفت: خرید و فروش محصولات در زمان برداشت تنها مربوط به بخش میاندورود نمی شود و برخی از شهرهای استان با مشکلات جدی رو به رو هستند.

علی رجبی با اعلام اینکه در زمان کاشت و داشت محصول برای کشاورزان در بهبود محصولات، کلاس های ترویجی برگزار می شود، بیان داشت: مشکل اصلی کشاورزان افزایش تعرفه و فروش محصولات است که در این بخش ضعیف هستیم.

*باغداران ساروي در شرايط بدي قرار دارند

سرپرست فرمانداري ساري گفت: در شرايط فعلي كشاورزان و باغداران ساروي در شرايط بسيار بدي قرار دارند.

محمدعلي پيشنمازي نیز اظهار داشت: ايجاد فرصت‌هاي برابر، محروميت‌زدايي و خودكفايي در توليد از جمله مسائلي است كه مورد توجه كميته برنامه‌ريزي شهرستان ساري است.

سرپرست فرمانداري ساري توسعه بخش كشاورزي، جامع‌نگاري، بهره‌برداري از منابع و احداث بندهاي ذخيره آب از مواردي است كه بايد به آن توجه كرد.

پيشنمازي با اشاره به اينكه در شرايط فعلي كشاورزان و باغداران ساروي در شرايط بسيار بدي قرار دارند، گفت: در حوزه صادرات و بازرگاني نيز نابساماني نسبي وجود دارد كه بايد به آن سامان داده شود.


 

*اختصاص 5 میلیارد تومان تسهیلات به صادرکنندگان هلو و شلیل

رئیس سازمان بازرگانی مازندران از تخصیص ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به صادرکنندگان مازندرانی هلو و شلیل خبر داد.

عباسعلی وفایی‌نژاد در گفت‌و‌گو با  خبرنگار بشیر در ساری اظهار داشت: افزود: صادرکنندگانی که علاقه‌مند به صدور هلو و شلیل هستند می‌توانند برای بهره‌مندی از این تسهیلات، درخواست خود را به سازمان بازرگانی مازندران ارسال کنند.

وی گفت: با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این استان در تولید محصولات باغی (هلو و شلیل) و استقبال کشورهای هدف، زمینه صادرات بیش از پیش این محصول فراهم شده است.

وفایی نژاد با اشاره به اینکه در حال حاضر 50 درصد محصول هلو و شلیل در استان قابل ارائه به بازار نیست، بیان داشت: بازار به دنبال محصول با کیفیت است و این مرکبات شرایط کیفی و مطلوبی ندارند تا وارد بازار شوند.

رئیس سازمان بازرگانی مازندران گفت: به 30 استان کشور برای خرید مرکبات مازندران به صورت عرضه مستقیم در میدان های میوه و تره بار اعلام کردیم.

وی ادامه داد: با هدف صادرات این محصولات، شناسایی بازارهای هدف از طریق مکاتبه و مذاکره با رایزنان بازرگانی در کشورهای مختلف، بویژه کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس و حاشیه دریای خزر در دستور کار سازمان بازرگانی مازندران قرار گرفت که بررسی‌های اولیه نشان از استقبال گسترده بازرگانان این کشور از خرید محصولات مازندران دارد.

رئیس سازمان بازرگانی مازندران  از همكاري بانك هاي عامل استان و توجه استاندار مازندران به امر توسعه صادرات قدرداني و ابراز اميدواري كرد تا با افزايش صادرات هلو و شليل استان در چند روز آينده، شاهد رونق اقتصادي و تحرك جدي در اين بخش براي توليد كنندگان و كشاورزان باشيم. 

* عدم دسترسی به نهال های باکیفیت؛مشکل اصلی باغداران هلو وشلیل

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از 155 هزارتن هلو و شلیل در استان، 50 درصد آن برداشت شده است و بقیه محصول در حال جمع آوری الست.

محمدرضا شعبانی بیان داشت: تا  20 مرداد ماه جاری تمام محصول هلو و شلیل جمع آوری می شود و باید در بخش بسته بندی توجه بیشتری داشته باشیم.

وی تصریح کرد:  با استفاده از ماشین های سردخانه دار در زمان برداشت هلو و شلیل می توانیم از فاسد شدن زودهنگام این محصول جلوگیری کنیم.

شعبانی با اشاره به اینکه «هلو وشلیل در زمان برداشت به دلیل همزمانی با محصولات سایر استان ها با افت قیمت مواجه می شوند»، افزود: در دو سال اخیر باغداران استان بخشی از میوه ها را در سردخانه ها نگهداری کردند تا در زمان مناسب تری عرضه کنند.

وی خاطرنشان کرد: با مجهز کردن مغازه ها به ویترین های سرد ، زمان ماندگاری میوه ها افزایش پیدا می کند و همچنین از ضایعات بی مورد میوه ها جلوگیری می شود.

شعبانی مشکل اصلی باغداران هلو وشلیل در استان را عدم دسترسی به نهال های باکیفیت عنوان و اظهار کرد: شرکت های کنسانتره هلو و شلیل در استان وجود دارند ولی به دلیل بالا بودن قیمت این محصول فعالیت نمی کنند.

* کمک به باغداران با اختصاص تسهیلات بانکی برای تنظیم بازار میوه

رئیس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بشیر گفت: پیش بینی می شود بیش از 175 هزار تن هلو و شلیل از 11 هزار هکتار سطوح باغ های مناطق مرکزی و شرقی استان مازندران برداشت شود.

احمد صادقی اظهار داشت: این میزان تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25-20 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه زمان برداشت و بازاریابی این میوه ها از اوایل خرداد تا اوایل شهریور ادامه دارد، بیان داشت: ارقام غالب هلو را شامل ، اسپرینگ تایم ، اسپرینگ کرست ، آلبرتا ، جولای آلبرتا ، ردتاپ و ارقام شلیل را شامل ، سان کینگ ، کیوتای درشت ، سان گله و ردگلد عنوان داشت .

صادقی نقش نهاده ها (نهال استاندارد ، میزان و روش آبیاری ، تغذیه درختان و حاصلخیزی اراضی و ...) و اعمال مدیریت های ویژه به باغی و آموزش بهره برداران و باغداران و بهره گیری از ابزار هرس پنوماتیک را از عواملی دانست که تأثیر مطلوب و مؤثری در افزایش تولید میوه ها داشته است .

 وی افزود : برای حفظ میوه های هلو و شلیل و جلوگیری از ضایعات محصولات نیاز به سردخانه های مجهز و مدرن می باشد و ذخیره سازی و نگهداری میوه ها در درجه حرارت 2 تا 3 درجه سانتی گراد برای تنظیم بازار و برقراری تعادل عرضه و تقاضا در 2 – 3 سال اخیر پیشنهاد شده است .

وی در پایان کمک به اتحادیه باغداران مازندران و تشکل های خصوصی و اختصاص تسهیلات بانکی و تعیین متولی از سوی بخش های اقتصادی برای تنظیم بازار میوه و استفاده مناسب از ظرفیت های موجود جهت صادرات هرچه بیشتر در سال جاری را از منابع مهم باغداران برشمرد .

 

 

 


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 29 تير 1390
امروزه گرفتاری هایی از قبیل کم آبی، قیمت پایین، کمبود و تقلب نهاده های کشاورزی، خطرات طبیعی، حضور دلالان و واسطه ها، نبود بازار مناسب، عدم حمایت صحیح دستگاههای متولی از کشاورزی و... مواردی است که نمی توان آنرا انکار کرد...
نا شناس 30 تير 1390
دولت کی به داد کشاورز و باغدار رسیده وقت برداشت مرکبات میشه از مصر سیب از فرانسه برنج پاکستان و تایلند مدیریت ضعیف کشور ما رو داره به ....... میده
حسین زارع 2 مرداد 1390
با سلام وابراز تشکر از همه دغدغه هایتان باستحضار میرسانم : هم اکنون بسیاری از افراد باغدار و تحصیلکرده در زمینه های غیر از باغداری خواهان شرکت در دوره های آموزشی باغداری ونیز چگونگی فروش مستقیم محصولات خود در بازارهای داخلی و حتی خارجی میباشند لطفا در اینخصوص ما را راهنمایی فرمایید.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.173 seconds.